شرکت داروسازی فاتک شیمی پارس

آلرژی فصلی یا کرونا ؟!

با شروع فصل پاییز و آلرژی فصلی با شیوع بیماری کرونا(COVID-۱۹ ) و فراگیر شدن آن در سراسر جهان، نگرانی های بسیار زیادی برای افراد مبتلا به آلرژی فصلی ایجاد نموده است!

بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی فصلی با بروز علائم این بیماری مضطرب و نگران می شوند و در این پاندمی کرونا، پرسش همه آنها این است که آیا این علائم مربوط به شروع بیماری کرونا است و یا مطابق هر سال آلرژی فصلی آغاز شده است؟!

با توجه به اینکه مراجعه به مراکز درمانی می تواند خطر ابتلا به بیماری کرونا و انتشار آن را افزایش دهد، بنابراین راهکار منطقی و بی خطر در مواقع بروز علائمی مانند عطسه، آبریزش بینی و سرفه چیست؟!

 

بی شک آگاهی از علائم بالینی بیماری کرونا در انجام اقدامات بعدی بسیار سودمند می باشد. در مقابل عدم اطلاع از شباهت های علائم اولیه بیماری کرونا با بیماری های دیگر مانند آلرژی فصلی، سرماخوردگی و یا آنفلوانزا می تواند باعث نگرانی و اضطراب بسیاری گردد.

همپنین در پی نگرانی ایجاد شده در اثر ندانستن شباهت ها و تفاوت های بیماری آلرژی فصلی با بیماری کرونا می تواند باعث مراجعات غیرضروری به مراکز درمانی گردد که این نیز خود زمینه ساز ابتلا احتمالی فرد آلرژیک به بیماری کرونا و همچنین افزایش حجم کاری مراکز درمانی و تشخیصی و پرسنل این مراکز را در پی خواهد داشت.

علائم آلرژی فصلی شباهت های متعددی با علائم بیماری کرونا دارد!

آلرژی (آلرژی بینی، آسم آلرژیک و یا سینوزیت آلرژیک) ناشی از واکنش نابجای سیستم ایمنی بدن فرد حساس به مواد تنفسی خارج بدن (علی الخصوص گرده های گیاهان) می باشد. بروز واکنش ها و علائم آلرژیک در فرد حساس به عوامل مختلفی نظیر جنس ماده حساسیت زا (آلرژن)، راه ورود ماده حساسیت زا به بدن، سن، ژنتیک بستگی دارد.

  • علائم بالینی آلرژی فصلی شامل عطسه، آبریزش بینی، انسداد و خارش بینی می باشد. البته اغلب افراد مبتلا به آلرژی بینی خارش چشم ها، حلق و سقف دهان را تجربه کرده اند.
  •  علائم عنوان شده در هنگام صبح بسیار بیشتر بوده و افراد آلرژیک احساس می نمایند که علائم آنها به محض بیدار شدن از خواب، شروع می شود.

بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی تنفسی از سرفه و تنگی نفس نیز شکایت دارند، بویژه سرفه و تنگی نفس آنها در هنگام مواجهه با دود و یا بو های مختلف و تحریک کننده و یا همچنین فعالیت بدنی تشدید می گردد. همچنین افراد آلرژیک دچار رخوت و خستگی می شوند که شدت این حالت در افراد مختلف، متفاوت می باشد.

 افراد دارای آلرژی فصلی، علائمی که به آنها اشاره گردید را هر سال در زمان و فصل خاص تجربه می کنند؛ به عبارتی هر سال علائمی مانند عطسه، آبریزش بینی، خارش گلو و یا چشم ها و … در روز ها و یا ماه های خاصی از سال بروز می کند.

تفاوت آلرژی فصلی با کرونا !

 

خارش یکی از اصلی ترین و شاخص ترین علامت میان بیماری آلرژی تنفسی و بیماری کرونا است. در آلرژی فصلی و به طور کلی آلرژی های تنفسی اساساً خارش، بسیار زیاد است، در حالیکه در کرونا خارش اصلا وجود ندارد و یا بسیار اندک است!

تب در آلرژی وجود ندارد هر چند برخی از افراد احساس گرما می کنند، اما  تب ندارند.در حالیکه تب یکی از علائم اصلی بیماری کرونا به حساب می آید.

بدن درد و کوفتگی عضلات یکی از علائم اصلی بیماری کرونا می باشد اما در آلرژی افراد مبتلا، احساس رخوت و بی حالی دارند.

پاسخ به آنتی هیستامین ها یکی از روش های متمایز کننده بیماری آلرژی با بیماری کرونا است.افراد آلرژیک بخوبی به آنتی هیستامین ها پاسخ داده و به میزان قابل توجه ای علائم آنها فروکش می کند. در حالیکه بیمار مبتلا به کرونا به آنتی هیستامین پاسخ نمی دهند.